سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صور فلکی

صور فلکی چیست؟ 
اگر در شبی صاف به آسمان بنگرید، بی شک از تلالو ستارگان لذت خواهید برد. هزاران سال پیش هم بشر از دیدن آسمان لذت می برده(به طور یقین آسمان پیشینیان پر ستاره تر بوده!)شاید در نظر اول ستارگان آسمان مجموعه ای پراکنده از ستارگان به نظر برسند، اما با کمی دقت  می توان اشکال زیبایی را با متصل کردن ستاره ها به هم با خطوطی فرضی در آسمان ترسیم کرد. در حدود 4500 سال قبل مردم شرق مدیترانه شروع به تقسیم بندی آسمان با نقش های خیالی کردند. این اشکال نام خدایان، الهه ها، قهرمانان و جانوران را دارند.
امروز 88 صورت فلکی شناخته شده که هر یک محدوده ی مشخصی در آسمان دارند به طوریکه تمام آسمان با این صور پوشیده می شود.
در ادامه به معرفی چند صور فلکی می پردازیم:
عقرب(کژدم-sco-scorpius)

صورت فلکی عقرب یکی از صورت های فلکی زیبای آسمان شب است. اگر با دقت به این صورت فلکی نگاه کنید، خواهید دید که شباهت زیادی به عقرب دارد مخصوصا قسمت انتهایی این صورت که به شکل دم عقرب ظاهر می گردد.
در روایتی عقرب با نیش خود،جبار، این صورت فلکی فصل زمستان را کشته است و طبق خواسته ی جبار این دو صورت فلکی در دو سمت مقابل هم در آسمان قرار داده شده اند. زمانی که عقرب طلوع می کند، جبار غروب می کند.
عقرب از صورت های فلکی منطقه البروج است، یعنی از آن دسته از صور فلکی می باشد که خوشید و ماه و سیارات از آن عبور می کنند. در طول هر ماه قمری چند شب ماه از محدوده ی این صورت فلکی عبور می کند که اصطلاح قمر در عقرب در این مورد به کار می رود، که طبق احکام نجوم شروع بعضی کارها در این حالت توصیه نمی شود.
صورت فلکی عقرب در امتداد کهکشان راه شیری در کنار قوس واقع شده است، بنابراین از لحاظ اجرام آسمانی غنی می باشد.

جبار(orion)
صورت فلکی جبار یکی از زیباترین صور آسمان شب می باشد که در طول زمستان در حدود ساعت 10 شب در آسمان نمایان است. نام های دیگر این صورت، شکارچی یا بزرگ منش است.

شکارچی طوری در آسمان قرار گرفته که گرز و سپر خود را به همسایه اش، گاو یا ثور نشان می دهد. بر اساس اسطوره های قدیمی، جبار پسر پوزئیدون (فرمانروای دریا) محسوب می شد که به دلیل غرور بیش از حد خود توسط نیش عقرب کشته شد به همین دلیل به تقاضای معشوقه اش همواره در آسمان در مقابل عقرب قرار دارد.

جبار شامل ستاره های درخشان فراوانی است، ستاره ی آلفای آن (ابط الجوزا- betelgeuse) ستاره ای از قدر 0.5 است که در فاصله ی 310 سال نوری از زمین قرار گرفته است. جالب توجه است که قطر این ستاره از مدار مریخ به دور خورشید بزرگتر است. ستاره ی بتای آن نیز یکی از ستاره های درخشان آسمان با قدر0.1 و فاصله ی 910 سال نوری است. از اجرام غیر ستاره ای در این صورت فلکی می توان از سحابی M42 و M43 نام برد که نام های آنها به ترتیب" سحابی بزرگ جبار" و "سحابی سر اسب"می باشد.

در روزهای آینده، دیگر صور فلکی را به شما معرفی خواهیم کرد.

 



کلمات کلیدی :