سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاریخچه حفاری چاههای نفت

آنچه که تاریخ نفت گواهی می دهد اولین چاه نفتی که در جهان حفاری شد در وسط یک مزرعه ساکت و آرامی در شمال غربی پنسیلوانیای آمریکا توسط کلونل دریک colonel drake در سال 1859 حفاری شد. این چاه در عمق 69.5 فوتی فوران کرد و جستجوگران خود را در شادی وافری غرق کرد. اگرچه این واقعه، صنعت حفاری نفت را آغاز کرد، اما با این وجود قبل از این تعداد زیادی از چاه‌ها به منظورهای تولید آب، نمک و قیر حفر ‌شده‌ بودند..

                                                        

چاه کلونل دریک

بعد از کلونل ادوین دریک 60ساله که خود را سرهنگ بازنشسته ارتش معرفی می کرد جست و جوی جهانی برای یافتن نفت آغاز کرد.برخلاف عقیده کارشناسان آن دوره،ادوین دریک معتقد بود با حفر یک چاه ساده می توان نفت استخراج کرد.او یک چاه را به کمک یک سرمته که به یک کابل متصل بود و توسط یک ماشین بخار به حرکت در می آمد،حفر می کرد.

در ایران صنعت نفت  با امضاى امتیازنامه معروف «دارسی» در 28 ماه مه 190? رسمیت گرفت. مرحله اول عملیاتى نیز که به موجب امتیازنامه دارسى در مناطق قصر شیرین و چاه سرخ انجام شد چندان رضایت بخش نبود. حفارى در این مناطق اگر چه وجود نفت را به اثبات رساند، اما بازده چاه ها چنان نبود که ادامه عملیات در همان نقاط را توجیه کند. در شوشتر و شمال اهواز نیز وضع به همین ترتیب بود تا اینکه حفارى در مسجد سلیمان در 26 ماه مه 1908 به نفت رسید و آزمایش هاى بعدى نشان داد که کارشناسان آن چه را که جست و جو مى کردند، یافته اند. چاه دوم و سوم هم وجود منبع عظیم نفتى را به ثبوت رساند و بدین ترتیب نام مسجد سلیمان به عنوان نخستین میدان نفتى خاورمیانه در تاریخ نفت جهان ثبت شد.

                                                                          

چاه شماره 1 مسجد سلیمان



کلمات کلیدی :