سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرآیند کلی تولید محصولات پتروشیمی

 

                                                                                          

 

عواملی چون ارزانی مواد اولیه،ارزش افزوده فرآورده ها و نیاز فراوان و حیاتی به محصولات پتروشیمی، از مهم ترین عوامل سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی محسوب می شود. از سال 1920 که سرآغاز این صنعت به شمار می آید تا کنون تحولات بسیاری در این صنعت عظیم صورت گرفته، در آن سال برای اولین بار الکل ایزو پروپیل تهیه و به عنوان اولین محصول پتروشیمی به بازار عرضه شد اما اکنون تعداد این محصولات آن قدر متعدد است که چنین تصور می شود ادامه زندگی بدون آنها مقدور نیست.

اساسا صنعت پتروشیمی به صنایعی اطلاق می شود که در آنها هیدروکربن های موجود در نفت خام و یا گاز طبیعی به محصولات شیمیایی تبدیل می شوند. این محصولات که از هیدروکربن ها، طی یک سری عملیات شیمیایی به وجود می آیند، اصطلاحا به نام محصولات پتروشیمی معروفند.

*به طور کلی صنایع شیمیایی را می توان به بخش های زیر تقسیم کرد:

-واحدهای بالادست

-واحدهای بنیادی

-واحدهای واسطه ای

-واحدهای نهایی

-واحدهای پایین دست

این بخشها هر کدام وظیفه ای را در رساندن محصولات مصرفی به دست عامه ی مردم دارند. تهیه و تبدیل مواد اولیه مانند متان، اتان و نفتا به محصولات مصرفی مانند کیف و کفش و ... تماما از طریق این بخش ها و واحدها صورت می گیرد.

*اهمیت پتروشیمی:

دارندگان اتومبیل می دانند که برای اتومبیل خود نیاز به(ضد یخ)دارند ولی شاید تعداد معدودی از ایشان بدانند که نام شیمیایی ضد یخ(اتیلن گلیکول)است و از این عده تعداد محدودی بدانند که(اتیلن گلیکول)یک محصول پتروشیمی است که از اکسید اتیلن که آن نیز از اتیلن ساخته شده، تهیه می شود.

به نظر شما چند نفر از رانندگان می دانند از ضد یخ که در رادیاتور اتومبیل خود ریخته اند الیاف پلی استر ساخته شده و لباسی که بر تن دارند نیز از این نوع است و یا اینکه آیا می دانند نواری که در ضبط صوت اتومبیل خود دارند از همان ضد یخ تهیه شده که در رادیاتور ماشین خود ریخته اند؟

                                       *محصولات پتروشیمی همه جا حضور دارند*  

                       روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی                                                                         



کلمات کلیدی :